Thursday, December 15, 2016

Beradaplah sebagai tetamu yang baik

Assalamualaikum...
Tetamu yg datang diundang atau tanpa diundang tetap dianggap sebagai tetamu. Kita haruslah seikhlasnya melayan tetamu dengan senyuman. Orang kata tetamu yg datang maka bertambahlah rezeki tuan rumah. Tetapi sebagai tetamu haruslah kita tahu BERADAB..

~> P umah orang toksah buat macam umah sendiri..
~> P umah orang duk kat ruang tamu diam2 dah la ..toksah p jalan rata sampai ke bilik tidoq tuan rumah.
~> P umah orang cuba la mintak izin dulu nak apa2.. suka hati ja bukak peti ais rumah orang..Kata peti ais kosonglah..
~> P umah orang toksah meliaq mata tu tengok sana sini..mata tu bukan tengok saja,mulut pun sama duk mengata.
~> p umah orang tengok rumah tuan rumah bersepah.Pastu kata tuan rumah pemalas. Mai umah orang tak tentu masa sampai tuan rumah takdan kemas umah.nak pulak yg ada anak kecik.

Mari kita belajar cara beradab sebagai tetamu:-

*Meminta Izin Terlebih Dahulu 
Sebelum berkunjung, terlebih dahulu kita perlulah meminta izin daripada tuan rumah. Ini adalah untuk mengelakkan kita mendatangi rumahnya dalam keadaan tuan rumah tidak bersedia untuk menerima tetamu. Lebih baik sebelum berkunjung, kita telah membuat temu janji dahulu. 

*Berniat yang Baik
Apabila seseorang hendak mengunjungi saudaranya, maka yang wajib dilakukan adalah mengikhlaskan niat semata-mata hanya karena Allah swt..

Rasulullah saw. bersabda, "Bahawasanya seorang laki-laki mengunjungi saudaranya di kampung lain, maka Allah mengutus seorang Malaikat kepadanya dalam perjalanannya. Ketika telah bertemu, Malaikat itu berkata kepadanya 'Kemana engkau hendak pergi?'Ia menjawab, 'Aku ingin mengunjungi saudaraku di kampung ini' Malaikat itu berkata lagi, 'Adakah bagimu satu nikmat yang hendak engkau kejar?' Ia menjawab, 'Tidak, hanya saja aku mencintainya karana Allah' Malaikat itu pun berkata lagi, 'Sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu, bahawasanya Allah mencintaimu sebagaimana engkau mencintainya karena Allah'." (HR.Muslim)

*Minta Izin Maksimum Tiga Kali
Rasulullah saw. mengajarkan kepada kita bahawa batasan untuk meminta izin untuk bertamu adalah tiga kali. Sebagaimana dalam sabdanya:

Dari Abu Musa Al-Asy’ary radhiallahu’anhu, dia berkata: "Rasulullah saw. bersabda, ‘Minta izin masuk rumah itu tiga kali, jika diizinkan untuk kamu (masuklah) dan jika tidak maka pulanglah!" (HR. Bukhari dan Muslim)
 

*Mengucapkan Salam & Minta Izin Masuk 
Firman Allah swt :
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memasuki rumah yang bukan rumahmu sebelum meminta izin dan memberi salam kepada penghuninya. Yang demikian itu lebih baik bagimu, agar kamu (selalu) ingat.” (QS. An-Nuur [24]: 27)

Hadith Nabi Muhammad saw. : 
Sesungguhnya disyari’atkan minta izin adalah karena untuk menjaga pandangan.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Dengan Ketukan Yang Tidak Mengganggu
“Kami di masa Nabi shallallahualaihi wa sallam mengetuk pintu dengan kuku-kuku.” (HR. Bukhari)

  
*Posisi Berdiri Tidak Menghadap Pintu Masuk
“Adalah Rasulullah shallallahualaihi wa sallam apabila mendatangi pintu suatu kaum, beliau tidak menghadapkan wajahnya di depan pintu, tetapi berada di sebelah kanan atau kirinya dan mengucapkan assalamu’alaikum… assalamu’alaikum…” (HR. Abu Dawud)

*Tidak Mengintip
Andaikan ada orang melihatmu di rumah tanpa izin, engkau melemparnya dengan batu kecil lalu kamu cungkil matanya, maka tidak ada dosa bagimu.” (HR. Bukhari Kitabul Isti’dzan)

“Dari Anas bin Malik radhiallahu’anhu sesungguhnya ada seorang laki-laki mengintip sebagian kamar Nabi shallallahualaihi wa sallam, lalu nabi berdiri menuju kepadanya dengan membawa anak panah yang lebar atau beberapa anak panah yang lebar, dan seakan-akan aku melihat beliau menanti peluang ntuk menusuk orang itu.” (HR. Bukhari Kitabul Isti’dzan)

*Pulang Kembali Jika Disuruh Pulang
Allah swt. berfirman :
Jika kamu tidak menemui seorang pun di dalamnya, maka janganlah kamu masuk sebelum kamu mendapat izin. Dan jika dikatakan kepadamu: Kembali (saja)lah, maka hendaklah kamu kembali. Itu bersih bagimu dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (QS. An-Nuur [24]: 28)

*Menjawab Dengan Nama Jelas Jika Pemilik Rumah BertanyaSiapa?”

Riwayat dari Jabir ra., dia berkata:
'Aku mendatangi Rasulullah shallallahualaihi wa sallam, maka aku mengetuk pintu, lalu beliau bertanya, ‘Siapa?’ Maka Aku menjawab, ‘Saya.’ Lalu beliau bertanya, ‘Saya, saya?’ Sepertinya beliau tidak suka.” (HR. Bukhari dan Muslim)

*Tidak Terlalu Sering Berkunjung (ziarah) Hingga Berlebihan 
Janganlah terlalu sering berkunjung (berziarah) agar orang yang dikunjungi tidak menjadi bosan. Rasulullah saw. bersabda :

"Berkunjunglah sesekali atau sekali waktu niscaya kalian akan saling mencintai" (HR. al-Baihaqi, al-Bazzar, dan ath-Thabrani

*Memilih Waktu yang Tepat untuk Berkunjung
Hendaknya seorang pengunjung memilih waktu yang tepat ketika berkunjung. Tentu tidak layak seseorang mengunjungi orang lain pada pagi buta, tengah hari ataupun larut malam. Kerana, waktu-waktu itu adalah waktu untuk tidur dan beristirahat, bukan waktu yang tepat untuk berkunjung. Atau waktu-waktu orang yang akan dikunjungi pada saat itu sedang sibuk atau tidak berkenan untuk diganggu. Terkecuali ada kepentingan yang mendesak atau seseorang telah meminta izin atau mengadakan perjanjian sebelumnya untuk berkunjung pada waktu tersebut. 

*Menundukkan Pandangan terhadap Privasi Ahli Bait (Anggota Keluarga).  
Apabila seseorang mengunjungi sebuah keluarga di rumah mereka, maka wajib baginya untuk ghadhdhul bashar(menundukkan pandangan) terhadap privasi (hal-hal yang bersifat pribadi) anggota keluarga mereka. Janganlah  mata meliar memerhatikan semua perkara/ perkakasan di dalam rumah tersebut.

"Dia mengetahui pandangan mata yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati." (QS. Mu'min: 19) 

*Hendaknya Seorang Pengunjung Duduk di Tempat yang Telah Diizinkan oleh Tuan Rumah
Apabila tuan rumah menempatkannya di sebuah kamar atau di tempat duduk tertentu, maka janganlah ia berpindah tempat tanpa seizinnya. Sebab boleh jadi tuan rumah menempatkannya di tempat tertentu tersebut dengan tujuan agar privasi atau aurat mereka tidak tersingkap.

*Jangan Mengangkat Suara di dalam Rumah
Hendaknya seorang pengunjung tidak mengangkat suara kerana dapat mengganggu orang-orang yang dikunjungi. Dan janganlah mengangkat suara tinggi-tinggi ketika berbicara, berdebat dan lain sebagainya, sehingga orang lain tidak terganggu olehnya. Allah berfirman: "Dan lunakkanlah suaramu"(QS. Luqman: 19)

*Jangan Mencuri Dengar atau Mengintai Tuan Rumah
Sebahagian orang memasang kedua telinganya untuk mendengarkan pembicaraan tuan rumah di kamar sebelah atau pembicaraan mereka dengan keluarganya atau pembicaraan kaum hawa dari penghuni rumah tersebut, dan hal-hal lain yang bersifat rahsia. Perbuatan-perbuatan seperti ini tidaklah  layak dilakukan oleh seorang muslim yang berakhlak mulia. Lebih-lebih jika ia berniat buruk atas perbuatanya tersebut, maka hal itu diharamkan.

*Tidak Membiarkan Anak-Anaknya Merosak Perkakas di Rumah Orang
Hendaknya seorang pengunjung tidak membiarkan anak-anaknya bermain-main, merosak dan memecahkan perabot, menghancurkan barang-barang, memukul anak tuan rumah, serta menjerit. Kerana semua itu dapat mengganggu dan membuat mereka keberatan dikunjungi.

*Tidak Mengimami Tuan Rumah di Rumah Mereka
Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah saw.:  "Barangsiapa mengunjungi suatu kaum di rumah mereka, maka janganlah ia mengimami mereka, namun hendaknya salah seorang dari mereka (tuan rumah) bertindak sebagai imam". (HR. Ahmad, Abu Daud dan at-Tirmidzi). 

Akan tetapi, apabila mereka mempersilakan dan mengizinkannya disebabkan ilmu, keutamaan atau umurnya, maka ia boleh menjadi imam, menurut sebahagian ahli ilmu.

*Tidak Berlama-lama Ketika Berkunjung
Apabila seseorang terbiasa berlama-lama ketika mengunjungi orang lain, maka akan membuat orang yang dikunjungi menjadi bosan, merasa berat, tidak menyukai kunjungannya atau enggan menerima kedatangannya lagi, bahkan bisa jadi dia akan membicarakan tentang keburukan dirinya.

*Menyuruh kepada yang Maa'ruf dan Mencegah dari yang Mungkar
Apabila seseorang berkunjung, kemudian melihat kemungkaran di rumah yang ia kunjungi seperti terdapat patung, atau melihat mereka meninggalkan solat, tidak menutup aurat, atau melakukan hal-hal yang melanggar aturan agama, maka wajib atasnya menyeru kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar sesuai dengan kemampuannya. Janganlah ia merasa malu atau takut untuk melakukannya. Akan tetapi tentunya harus tetap menjaga adab yang baik dengan cara yang penuh hikmah agar boleh diterima oleh tuan rumah.

*Tidak Beranjak Pulang kecuali jika telah Diizinkan oleh Tuan Rumah
Seseorang tidak diperbolehkan beranjak pulang tanpa meminta izin kepada tuan rumah. Atau keluar dari majlis untuk pulang tanpa izin. Rasulullah saw bersabda, "Apabila salah seorang dari kalian mengunjungi saudaranya lalu ia duduk bersamanya, maka janganlah ia bangkit hingga saudaranya tersebut mengizinkannya". (HR. ad-Dailami). 

*Mensyukuri (berterima kasih) kepada Tuan Rumah atas Jamuan Mereka 
Hendaknya seseorang bersyukur atau berterima kasih atas jamuan yang disediakan tuan rumah, khususnya apabila mereka telah menerimanya dengan baik. Sebab barangsiapa tidak berterima kasih sesama manusia, bererti ia tidak bersyukur kepada Allah Taa'la. Seseorang harus membalas kebaikan orang lain kepada dirinya atau paling tidak ia mendoakannya dengan berkata,"Jazaakumullahu Khaira" (semoga Allah Taa'la membalasmu dengan kebaikan atas sambutanmu) dan lain sebagainya dari ucapan-ucapan yang baik. Wallahu A'lam.

Semoga dengan ini, kita semua menjaga adab-adab ketika berkunjung. Jangan sesekali melanggarnya kerana boleh menyebabkan ketidak selesaan pemilik rumah. Walaupun ahli keluarga sendiri, namun kita tetap perlu menjaga tatasusila supaya kedatangan kita tidak menyusahkan mereka. 

C&P info from google

Sunday, October 16, 2016

Surirumah sekalian... are you okay?

Bismillahirrahmanirrahim....
Assalamualaikum...

Terpetik dihati ni nak kongsi perasaan bagaimana menjadi surirumah.Besar tau pahalanya..Menjadi surirumah tak semudah yg disangka.. duduk rumah saja..banyak masa lapang..goyang kaki tengok drama2 tv...

Oh tidak sama sekali...
Walaupun duduk rumah & tak bekerja yg bergaji ribu2..tapi kerja dirumah pelbagai2 perlu dilakukan tanpa gaji tapi dengan seikhlas hati.

Rutin harian seorang surirumah sepenuh masa::
Bangun awal pagi kejutkan anak dan suami.
Siapkan anak ke sekolah.
Buatkan sarapan.
Hantar anak ke sekolah dan suami pergi kerja depan pintu dengan senyuman supaya anak semangat untuk belajar dan suami ikhlas mencari rezeki untuk keluarga.
Sambung tugas harian basuh baju,sapu sampah,mengemas rumah,masak dan sebagainya.

kalau ada yg mempunyai anak kecil lagi la kelam kabut buat kerja kan.mana nak susukan anak,mandikan anak,tidokan anak,main2 dengan anak..apapun anak perlu lebih diutamakan..kerja rumah boleh disambung..tetapi perhatian kepada anak2 perlu didahulukan.

Letih memang la letih tapi dilakukan dengan ikhlas dan kasih sayang. Apabila anak dan suami balik ada depan mata yg letih tadi pun dah terubat.
Love.Life.Happy.Family ♡♥

⇩⇩Copy&paste⇩⇩

Kebiasaannya, tugas-tugas mengemas rumah dan menjaga anak seringkali diserahkan kepada isteri sepenuhnya. Berapa ramai suami yang membantu isteri melakukan kedua-dua perkara itu apabila balik dari kerja? Lebih memenatkan lagi bila isteri yang juga bekerjaya terpaksa melakukan kesemua itu seorang diri. 

Tertekan di tempat kerja, ditambah pula dengan tekanan di rumah boleh menyebabkan mood isteri menjadi negatif. Namun kebanyakkan isteri mengambil langkah untuk mendiamkan diri dan nampak seperti okay sahaja melakukan semua kerja itu kerana tidak mahu bertengkar dengan suami. 

Sebagai suami, sepatutnya cuba mencari jalan meringankan bebanan isteri walaupun isteri hanya sekadar surirumah. Jadi surirumah sepenuh masa pun penat, lebih-lebih lagi ada anak ramai. 

Jadi, bagaimana caranya untuk meringankan bebanan mereka? Ikuti nasihat dari Puan Nurul Ilyani di bawah. 
Oleh Puan Nurul Ilyani

Hari ini saya mahu cerita. Mungkin suara segelintir isteri, mungkin juga bukan suara semua. Dulu, apabila saya penat, semua saya cerita dengan suami. Saya membebel dan bercakap pasal semua penat saya. Membebel ya, bukan meluahkan. Meluahkan, sangat positif. Membebel, negatif. Baca terus hingga perenggan akhir nanti.

Apabila saya mula mendidik anak sepenuh masa, saya pula belajar komunikasi teknik Nabi saw dalam parenting. Saya jadi bercakap perkara-perkara yang penting dan bagus saja, walaupun hari itu saya lalui dengan teruk sekali. Ia bagus agar minda saya kekal positif. Apabila saya asyik merungut dan menyebut-nyebut perkara negatif, saya akan jadi lebih negatif.

Suami, isteri kalau yang pandai mengawal emosi, mereka banyak diam. Mereka telan dan selesaikan. Semua masalah hiruk pikuk di rumah, semua diselesai sendiri. Daripada tak dapat makan dengan tertib, mandi dan urus diri dengan sempurna, semua dia diam. Diam dia bukan dia OK dengan semua ini. Diam dia kerana dia mahu kekal POSITIF menjalankan tugas dia sebagai isteri dan ibu.

*BERI 'GANJARAN' KEPADA ISTERI
Suami, tak banyak pun perlu buat. Apabila balik kerja, beli makanan kegemaran dia. Hari-hari pun tak apa. Suami saya selalu beli nescafe ais ikat tepi kegemaran saya walaupun kadang-kadang lupa. Suami kata tak elok, tetapi saya teringin juga. Air sejuk itu buat saya gembira dan kurang penat. Kalau isteri gemar makan mahal-mahal dan kalau hari-hari beli pokai juga. Beli hadiah kecil-kecil yang comel. Di kedai Hinode pun banyak.

*BANTU ISTERI URUSKAN ANAK-ANAK
Suami apabila balik kerja, nampak isteri sibuk kalut, terus ambil anak-anak. Suruh isteri masuk bilik rehat 30 minit, biar urus diri atau kalau anak-anak sudah besar, bawa keluar jalan-jalan. Sekurang-kurangnya dapat isteri tadi bersosial dengan WhatsApp group kawan-kawan solehah dia atau buat posting ilmiah di Facebook. Itu sebagai 'booster' untuk tenaga dia sampai keesokan hari.

*PUJI ISTERI SEKALI-SEKALA
Suami apabila balik, tak banyak, sekali puji dan ucap terima kasih. Ya Allah, isteri, sekali tuan-tuan cakap,
"Terima kasih jaga anak-anak, sayang memang isteri dan ibu yang bagus."
Percayalah walaupun dia macam malu-malu kucing, dalam hati dia macam ada gendang yang dipalu-palu. Gitu.

Suami, apabila malam sudah tenang-tenang, tanya soalan, 
"Hari ini sayang okay? Sayang buat apa?"

Walaupun tuan-tuan tahu hari-hari buat benda sama. Ya Allah tak tahu kata apa, isteri walaupun dia jawab nak tak nak tapi dia suka. Kalau dia stress masa ini, dia luah semua. Ini baru komunikasi positif. Sebenarnya, isteri mahu rasa diberi perhatian, rasa diambil tahu. Dia bukan minta rumah 10 buah, emas 1 tempayan tetapi dia mahu perhatian, secure dan sayang.

Barulah jadi suami isteri positif, mendidik anak-anak positif, lahir keluarga positif. 

Sekian.terima kasih.

Sunday, October 2, 2016

Sister is kakak

Ten things your older sister will never tell you

When you’re the younger child in the family, you have to listen to not only to what your parents say but your older siblings as well. Sometimes this can feel like you’re being bossed around. This feeling causes resentment, complaints, and remonstrance. But what if there is another way to look at this situation?

There are a lot of things your older sister had to deal with but never told you about. We would like to reveal some of these secrets and give you an opportunity to look at a different side of your sister to better understand the reasons for her behavior.

1. She was brought up under stricter rules

She was the first child, and she was the only child for a long period of time. Your mom and dad were only starting to learn how to be parents. They didn’t really know what they were doing. There is always a fear of making mistakes in these cases; therefore, they set very strict rules for her. When they had you, they had already learned about parenting and were more flexible.

2. Your parents often remind her that she is the older one

An older sister has to be smart, even though she wants to act up. She has to give in even though she doesn’t want to. Parents always say these things, but she understands it. Therefore, she knows she has to be the responsible one.

She learned how to be responsible for the little munchkin (you). She tried not to make much noise so the baby wouldn’t wake up. Then, she became responsible for the naughty girl who had to be taken to kindergarten. She was responsible for the spry schoolgirl who needed a huge amount of time to get ready for school. She was also responsible for the third grader who didn’t want to do homework, and for the seventh grader who skipped school from time to time. There were so many different responsibilities.

3. She tried to be a good role model for you

Your older sister couldn’t be like her crazy friends. Even though she was young, she had to learn to think carefully about her decisions and actions like an adult. She knew you looked up to her. Of course, she had an impact on your upbringing. But you also influenced her, you were a motivation to get better every day.

4. Sometimes you were a real disaster for her

She had to deal with a lot of difficult stuff, like a complicated relationship with your parents, school problems, and quarrels with friends, all by herself. She wanted to help you so she shared her experiences. Sometimes you thought it sounded obtrusive, boring, and irritating. You were really defensive and crossly rolled your eyes. But your sister tried not to pay any attention to your behavior, so she carried on and protected you to help you avoid any trouble.

5. She knew you’d make mistakes

Yes, she gave you advice and shared her experiences. However, she knew you had to deal with some things yourself. So in some cases, she just watched you make mistakes and let it take its course. But no matter what, she was always supportive, ready to be the shoulder to cry on, and be there comfort you afterward.

6. She helped your parents understand you

Sometimes she had to take the role of mediator when it was necessary. Even when you weren’t right, your older sister stood up for you and tried to explain to your parents the reasons behind your bad behavior.

7. She was worried when you grew up and started dating

When you became a teenager, your older sister gave you tips on how to talk to boys, do your makeup, and match your clothes. She answered questions that you were too awkward to ask your parents. On one hand, she was happy to see you in love. But on the other, she was very worried that someone could break your heart.

8. She had to be strict with you

Sometimes you felt like your sister didn’t care about you and your problems; you thought she teased you just for fun. But she was actually trying to motivate you when you had to concentrate and pull yourself together. This strategy worked better than pity and blandishments.

9. Sometimes she was absolutely confused

Your older sister tried different roles. She had to be a teacher, a friend, and a bodyguard. But most of the time, she didn’t know what she was doing. But in spite of this, she pulled herself together.

10. She is always ready to help you

Your older sister is happy to be the first person you call in an emergency. She will selflessly come to your rescue and try to solve your problem like it’s her own.

She had a huge influence on your upbringing and personal development. She loves you like no one else in the whole world. You are not just siblings. You are not just friends. You are both of these things. Forever. Appreciate your older sister.

C&P

Thursday, May 19, 2016

Spirit Recovery

Lupus Sukar Dikesan, Tiada Penawar

Lebih lima juta penduduk dunia menghadapi masa depan yang tidak menentu selepas didiagnos dengan masalah 'systemic lupus erythematosus' (SLE) atau singkatnya Lupus.

Sehingga kini, tiada ubat dan kajian mendalam bagi menangani lupus. Simptomnya yang menyerupai simptom penyakit lain turut menyebabkan pesakit tersalah diagnos. Jadi, tidak pelik walaupun lupus sudah dikenali dalam dunia perubatan sejak 1800, ubat-ubatan mengawal lupus masih 'dipinjam' daripada penyakit lain.

Lupus sukar dikesan. Simptom utamanya sakit sendi, keletihan, ruam kulit dan demam sama seperti kebanyakan penyakit biasa. Keadaan itu menyebabkan pesakit menerima rawatan bagi penyakit yang tidak mereka alami. Buat masa ini pesakit lupus tidak dapat diubati dan mungkin boleh membawa maut.

Sampai bilakah senario ini akan berlanjutan? Adakah kerana pesakitnya hanya 5 juta di dunia termasuk 10,000 di Malaysia justeru, penyakit itu dipinggirkan. Lupus adalah penyakit yang menyerang individu berusia 15 hingga 44 tahun. Kebanyakan pesakit Lupus adalah wanita. Mereka biasanya diserang lupus pada usia kesuburan.

Pemangku Presiden Persatuan SLE Malaysia, Prof Madya Dr Esha Das Gupta, berkata lupus kurang dikenali sebagai masalah kesihatan global, justeru, tidak hairan ia kerap terpinggir dari segi kepentingan.

Bagaimanapun, katanya pengesanan awal, diagnosa dan rawatan boleh melambatkan komplikasi penyakit ini. Justeru, meningkatkan kesedaran mengenal simptom lupus tentu saja boleh membantu menyelamatkan nyawa.

"Begitupun apa yang berlaku sebaliknya kerana simptomnya seperti kebanyakan penyakit biasa. Doktor juga tersilap dalam membuat diagnosis dan kesilapan itu menyebabkan pesakit menderita untuk beberapa tahun atau lebih hingga diagnosis tepat dibuat," katanya.

Lupus mempunyai impak yang besar terhadap sistem perkhidmatan kesihatan dan masyarakat disebabkan kerumitan penyakit ini dan rawatannya. Bergantung kepada organ mana yang terjejas dan tahap seriusnya serangan penyakit ini, pesakit lupus mungkin terpaksa mengambil berjenis-jenis ubat dan rawatan. Selain itu, mereka mungkin dirawat oleh doktor pakar yang tidak tepat (bergantung pada organ yang terjejas), menjalani pelbagal ujian, prosedur kesihatan dan keluar masuk hospital berulang kali.

Dalam kes ini, penderitaan mental lebih hebat daripada penderitaan lupus itu sendiri. Justeru, hampir semua persatuan lupus di seluruh dunia memperjuangkan kesedaran dan diagnosia awal. Apatah lagi dalam 40 tahun kebelakangan ini, tiada sebarang ubat baru yang selamat dan berkesan diperkenalkan. Ubat semasa untuk lupus mengandungi banyak toksik. Natijahnya, ia mendatangkan komplikasi lain yang lebih teruk daripada lupus.

Rawatan lupus semasa termasuklah pengambilan kartikosteroid dalam dos tinggi, ubat anti malaria, imunosupresif dan ubat anti penolakan yang awalnya dibangunkan urituk pesakit barah dan pemindahan organ.

Mengenali Lupus

Lupus adalah radang kronik yang disebabkan penyakit auto imun dan terjadi apabila tisu badan diserang oleh sistem keimunan tubuh.

Sistem imun adalah sistem dalam tubuh yang sangat kompleks, direka bagi menentang ejen jangkitan penyakit seperti bakteria dan bendasing yang masuk ke tubuh. Bagaimanapun, bagi pesakit lupus, mereka menghasilkan antibodi abnormal dalam darah yang mensasarkan tisu dalam tubuh sendiri.

Disebabkan antibodi dan sel pengiring radang boleh membabitkan mana-mana tisu dalam badan, lupus berpotensi menjejaskan mana-mana kawasan tubuh. Lupus boleh menyebabkan penyakit kulit, paru-paru, jantung, buah pinggang, sendi atau sistem saraf.

Apabila serangan itu berlaku pada kulit, ia disebut lupus, tetapi apabila membabitkan organ lain, ia dikenali sebagai SLE.

Lupus lebih cenderung menyerang wanita. Ia juga cenderung menyerang mereka daripada keturunan Afrika-Amerika, Cina dan Jepun.

Faktor
Faktor genetik meningkatkan kecenderungan menyebabkan masalah auto imun dan penyakit auto imun seperti lupus, rheumatoid arthritis dan kekacauan imun tiroid.Sesetengah saintis percaya, sistem imun dalam lupus mudah distimulasi oleh faktor luaran seperti virus. Kadangkala simptom lupus lebih buruk apabila pesakit terdedah pada cahaya matahari.Banyak ubat-ubatan dilaporkan menjadi pencetus SLE. Kebanyakan ubat ini dikatakan menstimulasi sistem imun.Sistem hormon wanita juga dikaitkan dengan SLE. Hubungan hormon dengan SLE bagaimanapun masih lagi dalam kajian.Mutasi genetik yang mengganggu sistem 'pembuangan sampah' dalam tubuh dikaitkan dengan permulaan SLE.
Gejala
Ruam merah atau perubahan warna pada muka. Biasanya berbentuk rama-rama pada hidung dan mata.Sendi membengkak dan sakit.Demam tanpa sebab.Sakit dada ketika menarik nafas panjang.Kelenjar menjadi bengkak.keletihan yang berlebihan.Keguguran rambut yang luar biasa (terutama di atas kepala).Jari tangan atau kaki menjadi pucat atau berwarna ungu kerana kesejukan atau tekanan.Sensitif terhadap matahari.Sel darah rendah.Kemurungan, sukar menumpukan perhatian atau masalah ingatan.Ulser mulut.Sawan tanpa sebab.Masalah mental.Keguguran yang kerap.Masalah buah pinggang
Sumber: Persatuan SLE Malaysia.
Rawatan Lupus

Tiada rawatan kekal untuk lupus. Sasaran dalam merawat adalah mengurangkan simptom dan melindungi organ yang merosot fungsinya disebabkan radang atau tahap aktiviti auto imun dalam tubuh. Ubat-ubatan yang diberi biasanya bergantung pada simptom dan organ yang terjejas.

Pesakit yang mengalami kemerosatan fungsi organ dalaman memerlukan kartikosteroid dalam dos yang tinggi. Selain itu, mereka mengambil kombinasi ubat-ubatan lain yang menekan sistem imun tubuh manakala bagi pesakit yang mengalami masalah sendi biasanya mereka diberi ubat anti radang bukan steroid (NSAIDs).

Wednesday, March 23, 2016

Islamic Riddle

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 

Semoga apa yang kita lakukan diberkatiNYA,insyaAllah..

Teka-tekinya berbunyi macam ni...

Lebih putih daripada salji,lebih hitam daripada malam,

Terdiri daripada 5 huruf,terdapat dalam Al-quran,

Memakannya haram,meminumnya halal,

Digunakan lelaki 3 kali sehari,

Digunakan perempuan sekali seumur hidup.

apakah IA?

JAWAPANNYA:-

→_→ KUBUR yang dalam bahasa Arab di sebut MAQABIR. Di eja dengan ejaan Bahasa Arab memang ada 5 HURUF.

Lebih putih dari salji, lebih hitam dari malam : Ada yang berpendapat, MERUJUK KEPADA AMALAN KEBAIKAN YANG AKAN MENYINAR DENGAN TERANG BENDERANG. Manakala JIKA TIADA AMALAN KEBAIKAN YANG MEMBANTU MAKA GELAP GELITALAH KUBURNYA TIDAK BERCAHAYA LANGSUNG.

Ada juga pendapat yang mengaitkan dengan KAIN KAPAN YANG BERWARNA PUTIH, MANAKALA BILA DAH DITIMBUS JENAZAH, MAKA ALAM KUBUR SESUNGGUHNYA GELAP GELITA.

Di dalam surah At-Takathur. Ayat ke-2 dah mention Al-Maqabir, tapi ejaan itu adalah untuk plural. 

Makan haram tapi minum halal : KATANYA DI LARANG MAKAN DI ATAS KUBUR, TAPI BOLEH DISIRAM AIR

LELAKI BOLEH MASUK KE LIANG LAHAD 3 KALI SEHARI MASA MENGEBUMIKAN JENAZAH, TETAPI PEREMPUAN HANYA SEKALI SEUMUR HIDUP IAITU KETIKA ROHNYA TELAH DICABUT

Mengingati kubur,( mati) sememangnya satu ibadah.

Wednesday, February 3, 2016

I Wouldn't Mind

"I Wouldn't Mind"

Merrily we fall
Out of line, out of line
I’d fall anywhere with you
I’m by your side

Swinging in the rain
Humming melodies
We're not going anywhere until we freeze

I’m not afraid, anymore
I’m not afraid

Forever is a long time
But I wouldn't mind spending it by your side

Carefully we're placed for our destiny
You came and you took this heart, and set it free
Every word you write or sing is so warm to me, so warm to me
I’m torn, I’m torn to be right where you are

I’m not afraid, anymore
I’m not afraid

Forever is a long time
But I wouldn't mind spending it by your side
Tell me everyday I get to wake up to that smile
I wouldn't mind it at all
I wouldn't mind it at all

You so know me
Pinch me gently
I can hardly breathe

Forever is a long, long time
But I wouldn't mind spending it by your side
Tell me everyday I get to wake up to that smile
I wouldn't mind it at all
I wouldn't mind it at all

Wednesday, January 27, 2016

Hati & Fikiran

: بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْ
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
Jika hati kita bersih maka bersih juga fikiran kita,
Jika fikiran kita bersih maka bersih juga perkataan kita.
→_→ Bila hati kita bersih,kita jadi baik maka baik juga perbuatan kita←_←

♡Hati,fikiran,perkataan dan perbuatan kita mencerminkan hidup kita.

#dothebestletsallahdotherest
#systemiclupuserythematosus

Yes, I Am

(◕‿◕✿)
Yes, i am
A mother for two princess and A wife cum  bff for my husband also A daughter for my parent.

Yes, i am
Default my appointment with specialist doctor,because i think that is wasting my time. Every time will do the same thing...blood test..urine test..steroids.. prednisolone and the doctor's say & ask the same word because every time is different doctor and i must to story from A to Z...its wasting right?
Yes, i am
I do what i want to do for my happy life. Yes,I need a doctor but not for now. I want to live life with my way.

Yes, i am
Keep smiling,eat healthy food,no more stress and be positive.

Love.life.happy.family
#keepsmiling
#systemiclupuserythematosus
#since2006
#jointpainsuffers

Sunday, January 17, 2016

Deep inside dalam hati

Assalamualaikum...
Bismillahirahmanirrahim...

Deepest” feelings of my heart ♡
May “ALLAH” Convert
Discomforts To Comforts,
Pains To Gains,
Minimum To Maximum,
Losses To Profits,
Tears To Smiles,
Sorrows To Pleasures,
Bad-wishers To Well-wishers,
Debts To Credits,
A Good Dreams To Realities!
And make these “Everlasting! (Ameen)

→_→ Dalam kehidupan duniawi ini apa yang mahukan semestinya kebahagiaan,kehidupan yang sempurna,kegembiraan,kesenangan. Semua perkara yang baik2 sahaja yang diperlukan tetapi 'bukan senang nak senang,bukan susah nak susah'.
→_→ Setiap perjalanan hidup ada susah ada senang,ada suka ada duka,ada gembira ada sedih.Lumrah kehidupan..Tak semestinya yang kaya itu bahagia dan tak semestinya yang miskin itu sengsara.
→_→ Keikhlasan dari hati dan berfikiran terbuka bermulanya sesuatu perkara.Buat sesuatu fikir dulu baik buruk sesuatu perkara.Buat sesuatu perlu ikhlaskan hati dan terima apa saja keadaan samaada baik /buruk.
→_→Tenangkan jiwa,tenangkan fikiran,berfikir secara waras..berfikir positif..InsyaAllah ada jalan penyelesaiaan...
→_→ Hindarilah bersangka buruk, hindari berfikiran negatif, hindari sikap dengki, hindarilah segala perkara yang diluar jangkaan kita..
→_→Tak dak faedah apa pun kalau ikot sangat kata hati 'negatif'. Sesuatu perkara yang negatif boleh 'memakan diri' sendiri.berfikir dengan bijak.
→_→Peduli orang nak kata,itu mulut orang.yang penting kita buat yg terbaik untuk diri kita, masa depan kita, keluarga kita.
→_→ Doa+Usaha+Tawakal lakukan apa saja demi Allah s.w.t. Solat jangan lupa,tiang agama.

。^‿^。 Senyum sikit.... senyumkan sedekah,dapat pahala.
Do the best,lets Allah do the rest (*^_^*)
Allahuakhbar

Promise for the day

Allah did not promise
Days without pain,
Laughter without sorrow,
Sun without rain.
But he did promise:
Strength for the day,
Comfort for the tears,
and light for our ways.

→_→ Janji Allah itu pasti ..InsyaAllah
Tak payah fikir sangat masalah duniawi.. Apa yang penting kita buat atas keredhaan Allah s.w.t
→_→ Buat perkara baik..fikir yang baik2.. sentiasa bersangka baik terhadap apa pun keadaan dan perkara.

#DoTheBestLetsAllahDoTheRest

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...