Thursday, December 23, 2010

NAMA PERTAMA


A - Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas. Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda.

B - Selalu tenang dalam menghadapi masalah yang rumit dan membahayakan dirinya adalah ciri penampilannya. Mereka juga sangat setia dan penyabar, yang menjadikannya amat disenangi dalam pergaulan. Kelemahannya, sangat mudah tersinggung.

C - Ramah dan pandai berbicara. Ini yang menjadikannya popular di kalangan rakan-rakan. Mereka tidak bersungguh dalam bertindak dan selalu menganggap masalah yang dihadapi adalah remeh.

D - Pendiam, bercakap hanya bila perlu. Sopan, berdisiplin dan kuat bekerja. Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan dalam mencapai cita-cita. Kelemahannya adalah selalu bimbang dan sukar mempercayai orang lain.

E - Pandai dan penuh pertimbangan dalam menjalankan tanggung jawab. Sikapnya periang bila hatinya senang, tetapi suka berdiam diri apabila hatinya gundah dan boleh membuatkan hati orang lain terluka.


F - Punya pendirian yang teguh, tidak mudah goyah dan keras kepala. Mereka juga sukar memaafkan. Tidak setia dan amat berhati-hati bila berbelanja.

G - Kerap murung dan bersedih hati. Pendiriannya mudah dipengaruhi. Tekun belajar ketika rakannya bermalas-malasan dan sebaliknya suka bermalas-malasan ketika rakannya sedang tekun..

H - Mudah simpati, bahasanya lemah-lembut. Tidak pernah melukai perasaan orang lain. Selalu tergesa-gesa dalam melakukan pekerjaan, suka berkhayal dan bercita-cita terlalu tinggi.

I - Suka memendam perasaan dan permasalahan. Mereka juga mudah merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain. Suka menangis.

J - Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan. Mudah merasa ragu dalam membuat keputusan dan tidak tegas.

K - Pandai berjenaka. Hari-harinya sentiasa ceria walaupun perasaannya gundah. Kelemahannya suka bercerita rahsia sendiri.

L - Ramah dan pandai bergaul dan mempunyai ramai kawan. Tidak suka bergosip dan mencampuri urusan orang lain. Amat berhati-hati bila berbelanja. Kelemahannya, tidak menepati masa.

M - Pandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika dikongkong, mereka akan berontak. Senang dijadikan sahabat, kerana mereka tidak berkira. Kelemahannya, boros dan keras kepala.

N - Baik hati dan rapi dalam berpakaian. Mereka suka menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan balasan. Kelemahannya, mudah bersedih hati dan kurang percaya diri.

O - Serba boleh. Suka memendam perasaan dan permasalahan serta sukar mempercayai orang lain. Akibatnya ramai yang menggapnya sombong dan suka memilih teman.

P - Pandai berjenaka dan selalu ceria. Punya banyak idea dan sangat kretif. Sering melakukan sesuatu yang belum dilakukan orang lain. Agak pendendam dan boros.

Q - Setia dan mudah memaafkan orang lain. Suka meluangkan waktunya untuk kawan-kawan. Keras kepala, sukar diatur dan mudah emosi.

R - Pendiam dan bercakap hanya bila perlu. Tekun dengan kerja yang disukai dan bersungguh-sungguh dalam mengejar cita-cita.. Suka mengkritik. Dan sukar mengawal bicara ketika marah.

S - Pandai dan tekun dalam mengejar cita-cita. Tidak suka pada orang yang suka memungkiri janji. Kelemahannya mudah tersinggung selain sukar menahan emosi. Jika sudah emosi marahnya meledak-ledak.

T - Sangat berdisiplin. Selalu mengerjakan sesuatu menurut aturan buku. Tidak suka mengelamun atau bermalas-malasan. Suka menonjolkan diri selain senang gugup, terutama bila bersalah.


U - Suka berterus-terang dan menyendiri. Naif baginya merugikan orang lain. Tidak tahan dengan kritikan dan kurang pandai menyusun kata-kata jika berbicara didepan orang ramai.

V - Tutur katanya lembut dan pemalu. Pandai meyesuiakan diri. Selain itu, mereka juga pandai menguasai orang disekitarnya dengan cerita-cerita yang memikat. Tidak suka berterus terang.

W - Ramah dan mudah simpati. Sikapnya amat menawan. Punya toleransi yang tinggi dan ringan tangan. Keras kepala dan sukar diatur, tetapi hatinya boleh dilembutkan dengan kesabaran dan kelembutan.

X - Budi pekertinya halus. Suka melakukan pekerjaan sosial. Mudah tersinggung dan tidak akan berbaik dengan mereka yang menyinggungnya.

Y - Pendiam dan tidak suka menonjolkan diri. Ramai menganggapnya sombong walaupun sebenarnya mereka adalah sahabat yang baik. Tidak berani
mengemukakan pendapat.

Z - Pandai berjenaka dan menyesuaikan diri dalam pergaulan. Suka disapa terlebih dulu dan gemar menonjolkan diri.

BILA MANA BILA MASA - EPISOD KETIGA

Ingatlah..."Akal menjadikan manusia mulia dan bijaksana. Nafsu menjadikan
manusia seperti haiwan. Di antara keduanya, IMAN yang akan
mengimbangkannya!"



BILA MASA BILA MANA-3
Bilamasa sesuatu "traffic jam" terjadi hanya kerana pemandu
memperlahankan kereta untuk melihat motorsikal penjual roti terbalik ditepi
jalan.

Bila kita tengok orang boleh bercinta didalam internet walau sekali pun
belum pernah berjumpa.

Bila mendengar pengulas sukan kita boleh bersajak dan berpuitis ketika
mengulas siaran langsung sesuatu acara sukan.

Bila kita menanyakan kawan kita alamat rumahnya. dia menjawab
"mamat@yahoo.com".

Bila mengenangkan pada suatu masa dulu pemain bolasepak liga
profesional boleh mendapat hingga RM10000 sebulan bermain bola macam budak sekolah sedangkan graduan universiti yang bertungkus lumus selama lapan belas tahun kat sekolah hingga pusat pengajian tinggi menerima gaji
permulaan hanya RM1250.00 sebulan.

Apabila orang ramai merungut semasa gaji kakitangan kerajaan dinaikkan
kerana takut harga barangan pun meningkat, tetapi tidak menyoal pulak
apabila harga barangan naik tetapi gaji kakitangan kerajaan & swasta maseh ditakuk lama.

Apabila Jabatan Hasil Dalam Negeri memberi jaminan bahawa semua
potongan lebihan akan dikembalikan kepada pembayar cukai, tetapi bila
pembayar cukai memohon pengembalian, tiada jawapan langsung diterima dan lebihan tersebut diakrukan kedalam tafsiran tahun berikutnya.

Apabila surat menyurat kepada Jabatan kerajaan hilang dalam perjalanan
ataupun mengambil masa 4 bulan untuk dijawab.

Bilamana budak-budak zaman sekarang sampai tak makan dan tak minum dok "chatting" dalam internet sedangkan bila suruh baca buku, terus terlena.

Bila komputer canggih yang kita beli hari ini dah "out-of-date" selepas
sebulan dan kita pun maseh belum habis pelajari kesemuanya fungsinya.

BILA MANA BILA MASA - EPISOD KEDUA

Ingatlah..."Akal menjadikan manusia mulia dan bijaksana. Nafsu menjadikan
manusia seperti haiwan. Di antara keduanya, IMAN yang akan
mengimbangkannya!"


BILA MASA BILA MANA - 2
Bilamasa kita nak ke Sabah dan Sarawak bagi tujuan integrasi, kita
kena pakai passport, tetapi tidak bagi orang Sabah dan Sarawak pulak bila
datang ke Semenanjung.

Bilamasa mengenangkan adat sopan santun kita untuk tidak menghabiskan
juadah makanan yang dihidangkan oleh tuan rumah bila kita mengunjung walhal dari segi agama mengatakan jangan membazir!

Bilamasa kita terlambat untuk membayar pinjaman bank, kita akan
dikenakan faedah keatas bayaran tersebut, tetapi bila bank terlebih potong,
kita kena tunggu sampai 4-5 bulan walaupun untuk mendapat 5 sen balik...tanpa faedah!.

Bilamasa kita terlambat untuk sampai ke lapangan terbang untuk check
-in, kita akan didenda 25% dari tambang kapalterbang, tetapi bila
penerbangan dibatalkan atau terlambat, satu benda pun kita tak dapat
melainkan penat menunggu!

Bila setiap kali pasukan sukan negara kita tewas dalam sesuatu
pertandingan, kita akan segera membuat "post-mortem" tanpa membuat
"post-mortem" keatas pegawai yang membuat "post-mortem" tu sendiri, sebab dia tak pernah tahu punca kegagalan kita.

Kenapa pemilik teksi Bandaraya mengenakan tambang 50% selepas tengah
malam sedangkan dibandaraya selalunya bercahaya terang (macam siang) dan
kurang traffic jam pulak tu....mungkin takut kena rompak...tapi nak buat
apa caj lebih pun kalau lepas tu kena rompak?

Bilamasa kita makan di restoran-restoran makanan segera kita dikenakan
caj 10% cukai kerajaan dan 5% cukai perkhidmatan sedangkan cukai kerajaan
itu adalah diatas untung syarikat dan cukai perkhidmatan tak pernah ada
sebab semuanya layan sendiri?

Bilamana kerajaan menyarankan penggunaan ilmu IT kepada masyarakat
sedangkan kakitangan kerajaan sendiri pulak tak tahu nak menggunakan e-mail ataupun komputer.

Bilamasa telah berkali-kali pegulas sukan kita telah ditegur caranya
yang penuh sentimen bila mengulas sesuatu acara sukan, tapi makin
menjadi-jadi pulak mengada-ngadanya.

Bilamasa agensi-agensi Kerajaan dan Jabatan berkanun menganggap
seolah-olah semua orang tahu bagaimana nak isi borang mereka yang
berkajang-kajang dan membawa dokumen yang "secukupnya" bila berurusan
dengan mereka.

AL-KISAH....


Kalau Sampai IPOH.......
> Suatu hari, seorang ibu menghantar anaknya yang baru berusia 5
tahun menaiki bas ekspres Kuala Lumpur - Kangar. Ibu itu berpesan
pada pemandu bas…

"Encik.. tolong tengokkan anak saya ya... Nanti kalau sampai di Ipoh... cakap pada anak saya."
Sepanjang perjalanan, si anak ini cerewet sekali. setiap seminit dia akan bertanya pada penumpang disebelahnya..

"Sudah sampai Ipoh belom?"

Hari mulai malam dan anak itu masih terus bertanya-tanya. Penumpang disebelahnya menjawab..

"Tidor aje la.. Belom sampai lagi ni.. nanti kalau sampai saya akan kejutkan!"
Tapi si anak tidak mahu diam.. dia pergi ke depan dan bertanya pada pemandu untuk kesekian kalinya,
"Pakcik..sudah sampai Ipoh ke belom?"


Pemandu yang sudah keletihan menjawap
soalan itu berkata..

"Belom! Tidur aja la! Nanti kalau dah sampai
kat Ipoh.. pasti dikejutkan..!"

Kali ini, si anak tidak bertanya
lagi, dia tertidur nyenyak sekali. Kerana suara si anak tidak
kedengaran lagi.. semua orang di dalam bas lupa pada si anak,
------> sehingga ketika sampai di Ipoh.. tidak ada seorang pun yang
membangunkannya. Hinggalah melepasi Alor Setar.. si anak masih
tertidur dan tidak bangun-bangun. Tersedarlah si pemandu yang dia
lupa membangunkan si anak. Lalu ia bertanya pada para
penumpang..

"Encik-encik dan puan-puan sekalian.. bagaimana ni..
perlukan kita hantar semula anak ini?"


Para penumpang pun merasa
bersalah kerana turut melupakan si anak dan setuju menghantar si
anak kembali ke Ipoh... Maka berpatah kembalilah rombongan bas itu
menuju ke Ipoh.. Sesampai di Ipoh... si anak dibangunkan.

"Nak! Sudah sampai di Ipoh! cepat bangun!"

Kata Pemandu.. Si anak bangun
dan berkata..

"Oh sudah sampai ya!" alu si anak pun membuka beg
pakaiannya dan mengeluarkan nasi bungkusnya.. Seluruh penumpang
kehairanan...
"Bukankah kamu hendak turun di Ipoh?" tanya pemandu kebingungan.

"Tidak lah.. mama saya pesan.. kalau sudah sampai di
Ipoh.. saya boleh makan nasi bungkus ni!"


-TAMAT-

BILA MANA BILA MASA - EPISOD PERTAMA

Ingatlah..."Akal menjadikan manusia mulia dan bijaksana. Nafsu menjadikan
manusia seperti haiwan. Di antara keduanya, IMAN yang akan
mengimbangkannya!"


BILA MANA BILA MASA
Bila kita ke EPF untuk menyemak caruman, dengan sekelip mata saja
penyata dapat dikeluarkan melalui slip komputer, tetapi bila kita nak
mengeluarkan simpanan, kena tunggu 5 hingga 6 bulan.

Walaupun kerajaan sudah berkali-kali menasihatkan pengguna jalanraya
supaya berhati-hati ketika memandu, tetapi kes-kes kemalangan makin
meningkat.

Bila kerajaan menetapkan had laju lebuhraya setakat 110km sejam sahaja,
tetapi maseh membenarkan penjualan kenderaan yang mampu melepasi hadlaju tersebut sehingga dua kali ganda.

Bilamana kakitangan kerajaan yang dibayar gaji dari hasil dan pendapatan
rakyat berlagak sombong bilamasa berurusan dengan orang ramai.

Bilamana harga roti canai dinaikkan 10 sen sekeping ketika kerajaan
menaikkan harga tepung 10sen sekilo.

Bilamasa sesuatu skandal didalam Jabatan kerajaan hanya diketahui
setelah bertahun-tahun lamanya.

Walaupun berpuluh-puluh filem bollywood ditayangkan dengan hanya tajuk
berbeza, tapi dengan plot yang sama, rentak tarian yang seiras dan
pelakon-pelakon yang serupa, maseh ramai jugak yang berpusu-pusu untuk
menontonnya.


Bilamana mengenangkan ada orang yang boleh berjanji pada kita untuk
hadir pada sekian-sekian masa, dia akan menjelma sejam kemudian, setiap
kali.

Bilamasa kita menanyakan status berkenaan sesuatu permohonan kepada
Jabatan-Jabatan Kerajaan, jawapannya semua serupa....DALAM PROSES!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...