Wednesday, July 13, 2011

Sok Seh S0k Seh hari ini


‘Jaga tepi kain orang’
Sapa2 yg xfaham tu p Jumpa Cikgu BM korang k.
Dalam dunia yang mempunyai juta2 lemon manusia mesti la ada mcm2 prangai ragam manusia kan. Ada yang becok "cakap xberhenti2.....p0t pet p0t pet", ada yang pendiam dan ada yang apa2 je lah. Semuanya ada pe'el masing2.

‘Jaga tepi kain orang’
dikira sebagai menyibuk masuk campur dalam hal ehwal orang lain. xsalah pun kalo ada niat yang baik.

kehidupan bermasyarakat sifat ‘jaga tepi kain orang’ perlu jgk ada bg menjaga keamanan dan keharmonian . Tapi ada batas2 sempadan dan tujuannya.
Banyak hal ‘ jaga tepi kain orang‘ yg slalu jadi dlm masyarakat adalah yang negatif.

Kat bawah ney c0ntoh2 keadaan dan situasi ‘jaga tepi kain orang’ yang selalu terjadi:-

1. Mengkritik personaliti orang lain terutama individu yang sempoi dan tak pandai bergaya dengan pakaian mewah.. Kononnya xstandard.. Mesti mau bergaya dengan pakaian yang mahal-mahal . Memang kecoh je .. Kalau bagi duit xpalah juga.. Ini baru betul biar papa asal bergaya’.. Cuba tengok apek-apek meniaga pakai baju pagoda pergi bank… Diorang pegi bank masuk duit beribu-ribu.. Yang pakai smart-smart siap bertie, nak keluar duit ASB.. Tu pun keluar RM50 je…Bukan tak boleh mengkritik penampilan individu tapi biarlah berpada.. Kadangkala mungkin mereka mempunyai sebab tersendiri untuk bergaya sempoi.. Kita perlu menerima hakikat bahawa bukan semua orang mempunyai personaliti dan gaya serupa.

2. Ada je PHD (perasaan hasad dengki) bila tengok jiran sebelah beli barang mahal-mahal. Kalau setakat tengok je takpe lah juga. Ni siap canang cerita, bawa mulut kononnya jiran sebelah menang loteri dapat beli barang mahal.. Eh tolonglah.. Ni yang dikatakan buruk sangka.. Macam yang Din Beramboi nyatakan dalam rancangan Raja Lawak ‘ Orang buruk sangka lebih bahaya dari orang buruk rupa’.. Memang betul sekali sebab ini boleh menimbulkan pertelingkahan sekaligus perpecahan dalam masyarakat.

3. Mengkritik orang lain tapi sendiri pun tak leh pakai.. Golongan hipokrit ni sekiranya berjaya menguasai sesuatu komuniti mampu menjahanamkan organisasi. Mengkritik tanpa teladan tidak akan memberi makna. Sibuk je nak tahu hal orang lain tapi diri sendiri tak terjaga..


4. Sibuk nak berlawan dengan jiran . Lawan yang dimaksudkan bukanlah secara fizikal tetapi dari segi lagaknya. Orang sebelah pakai tv 42′ nak dilawannya dengan tv 51′.. Lama-lama duit pun kering. muahahaha....

Sekadar ingatan kpd kwn2 semua dan diri sendiri supaya dpt mengawal diri. Jangan sibuk ‘jaga tepi kain orang’
sampai kain sendiri terkoyak pun xsedar..
Sekian..


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...